۱۳۸۸ اردیبهشت ۲۷, یکشنبه

هتلی 5 ستاره برای کبوترها





کبوتر خانه ها در طول تاریخ حداقل از هزار سال پیش یافت می شود و حتی در متون کهن نیز از انها اثر هست.اما امروزه این سازه ها فقط در اصفهان و اطراف آن دیده می شود .معمولا گردشگرانی که که به اصفهان سفر می کنند از برج کبوتر مرداویچ بازدید می کنند که به عنوان یکی از نمونه های کامل این نوع است.قدمت این برج به اواخر قرن شانزدهم میلادی (عهد صفویان) بر می گردد.ارتفاع بنا 18 متر و قطر تحتانی آن حدود 16 متر است.ظرفیت آن معادل 15 هزار کبوتر بوده و می توانسته تا سالی 15 تن کود خشک جمع آوری کند.
در بسیاری از فرهنگ ها، کبوتر پیام آور شادی، امیدواری،پاکی، آزادگی، زیبایی و... است.
اما تجربه نشان داده هر کجا این پرنده به طور دسته جمعی حضور یابد دشمنانی خطرناک دارد که همواره آنها را حتی در کبوتر خانه، نیز تهدید می کند و درست به همین دلیل است که مثلا برای جلوگیری از نفوذ مار به داخل برج هم تمهیداتی اندیشیده بودند.یکی از این تمهیدات، استفاده از ظروف سفالین و لعابدار حاوی شیر بود که در کف برج در میان حلقه هایی از آهک قرار می دادند و مار به قصد خوردن شیر پوست بدنش به آهک آغشته می شد که این خود مسمویت و مرگ مار را سبب می شد.



در میانه برج یک دیافراگم قرار دارد که به شکل یک طبقه برای افزایش دسترسی بیشتر در فضای میانه آن طراحی شده است .همین مساله و شکل مقاوم خارجی برج در مقابل نیروی باد، باعث می شوند هنگام پرواز ناگهانی دسته ای از کبوتران از فراز برج همزمان با مشاهده نزدیک شدن پرندگان شکاری به آن و ایجاد امواج تشدیدگر ناشی از پرواز دسته جمعی برج تخریب نشده و مقاومت کافی در مقابل این امواج مخرب را داشته باشید.
این برج 38 پله دارد که به پشت بام آن می رود و ارتفاع پله ها از 32 تا 45 سانتی متر متغیر است، یکی از وظایف صاحبان برج ها دادن آب (در طول سال) در داخل برج و دانه در فصل زمستان به کبوتران بود،تا جانشان را حفظ کنند و آنها را در محل باقی نگه دارند.

از طرفی چنین به نظر می رسد که در عصر صفوی این برج ها در حد کمال و رواج خود بودند و هر صاحب زمینی برای برای املاک تصرفی اش برج کبواری را می ساخت . بر اساس سفرنامه شارون،سیاح فرانسوی قرن هفدهم میلادی در آن زمان در اصفهان حدود 3 هزار برج کبوتر وجود داشت که با احتساب ظرفیت میانگین 5 هزار برای کبوتر برای هر کدام رقمی حدود 15 میلیون لانه کبوتر محاسبه می شود که قطعا متناسب با شمار کبوتران در آن زمان بود.برج های کبوتر ی که در حال حاضر وجود دارند بیش از چند صد نیستند و ظرفیت آنها از 2 هزار تا 15 هزار متفاوت است.با وجود استفاده از مصالح ارزان و در دسترس خشت خام (ممتشکل از خاک رس چسبنده) طرح هایی که در برجهای کبوتر به کار رفته چنان متنوع و حساب شده اند که از نقطه نظر مهندسی و معماری هر یک را می توان به عنوان شاهکاری در نظر گرفت.


هنگامی که از فرودگاه اصفهاان به سمت شهر اصفهان حرکت می کنیم، اگر از جاده باغ رضوان برویم، در طرفین آزاد راه تعداد زیادی کبوتر خانه مشاهده میشود. در کنار آن هم روستایی از توابع گورت وجود دارد که در آن هم می توان کبوتر خانه هایی زیبا یافت. در سمت راست همان جاده (باند شمالی) در یک قسمت به مجموعه ای از کبوترها بر می خوریم که فقط در یک جای آن تعداد 13 کبوترخانه در کنار هم دیده می شوند که ظرفیت هر کدام از این مجوعه ها حدود 8 هزار کبوتر برآرود شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر