۱۳۸۸ خرداد ۴, دوشنبه

نئور،بهشت گمشده


پارسال تابستان به همراه خانواده از تهران به سمت اردبیل به راه افتادیم و در راه تصمیم گرفتیم تا به دریاچه نئور هم سری بزنیم .واقعا که نمی تونم توصیفش کنم تا چشم می بینه آبی، آبی،آبی،سبز، سبز، سبز.
با این که تابستان و در ماه مرداد بود اما نسیم خنک اونجا یک لحظه هم امان نمی داد البته چه عرض کنم نسیم که نمی تونه کلاه آدمه ببره. برای همین یادتون باشه اگه خواستید یک سری بزنید حتما با خودتون لباس گرم بردارید و البته اگه از ماهیگیری سر دربیارید می توانید شانستان را برای گرفتن قزل آلاهای رنگین کمانی نئور-که جزو خوشمزه ترین انواع ماهی ها محسوب می شوند-بیازمایید.من که قلاب ماهیگیری نداشتم حیف. البته اگرم داشتم نمی شد ماهی بگیرم چون بلد نبودم.
یک چیز دیگه اگر اهل ماهیگری هستید باید تا قبل از فصل سرما حرکت کنید .اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل هر سال پیش از شروع سرما، به آنها که قصد ماهیگیری از نئور را دارند پروانه صید می دهد.کارشناسان این سازمان می گویند ماهی های نئور در سرما زنده نمی مانند و به همین خاطر پیش از آغاز زمستان باید صید یا جمع آوری شوند.البته این سازمان برای ایجاد تعادل زیستی هر سال چند هزار قطعه بچه ماهی را در آبهای دریاچه رها می کند.
برای گرفتن پروانه صید که روزانه صادر می شود باید به ایستگاه حفاظت از محیط زیست در ورودی دریاچه مراجعه کنید.
آخ آدرسو ندادم!
این دریاچه در 48 کیلومتری جنوب شرق اردبیل به طرف خلخال و در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا قرار دارد و عمق ان حدود 5 متر است.
اون طرف دریاچه عشایر با چادر های زیباشون بودند که اتفاقا ما ازشون یک سطل ماست خریدیم از اون ماست های خوشمزه هااا.
راستی تو راه مواظب گله های گوسفند هم باشید و اینکه مناظر اطراف رو فراموش نکنید دشت های سبز سبز سبز.
یک نکته دیگه:لطقا یک کیسه پلاستیک برای آشغال به همراه داشته باشید اگه اونجا آشغالی هم رو زمین بود هیچی نمی شه اگه بردارید و توی کیسه بندازید.
با تشکر از همه دوستداران طبیعت

۱ نظر: