۱۳۸۸ تیر ۱۰, چهارشنبه

جشن ملي ثبت جهاني سازه‌هاي آبي شوشتر

بزودي با حضور مسوولان كشوري و استاني برپا مي‌شود
جشن ملي ثبت جهاني سازه‌هاي آبي شوشتر
رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان خوزستان از برپايي جشني به مناسبت ثبت جهاني سازه‌هاي آبي شوشتر خبر داد.

به گزارش ايرنا از سازمان ميراث فرهنگي، "صادق محمدي" در اين باره گفت: اين جشن به احتمال زياد در شهريورماه سال جاري با حضور رييس جمهوري و مسوولان کشوري و استاني برپا مي شود.

وي افزود: سازه‌هاي آبي تاريخي شوشتر به لحاظ دارا بودن ويژگي‌هاي تاريخي به عنوان يک اثر تاريخي منحصر به فرد در سراسر جهان مطرح است.

محمدي خاطرنشان کرد: پرونده سازه هاي آبي تاريخي شوشتر سال گذشته با همکاري کارشناسان با تجربه سازمان ميراث فرهنگي آماده و براي ثبت به سازمان علمي، آموزشي و تربيتي (يونسکو) ارسال شد.

سازه هاي آبي شوشتر ششم تيرماه جاري درپي نشست اعضاي کميته جهاني ميراث فرهنگي در شهر سويل اسپانيا در فهرست آثار تاريخي جهاني سازمان علمي، آموزشي و تربيتي (يونسکو) به ثبت رسيد.

مجموعه آسيابهاي شوشتر در استان خوزستان شامل دهها آسياب است که بزرگترين مجموعه صنعتي تا پيش از انقلاب صنعتي به شمار مي رود.

بهره گيري از رودخانه در گرداگرد شهر کهن شوشتر، بمنظور ايجاد خندق در کنار حصار و ايجاد موقعيت استراتژيک دفاعي باعث شده تا اين شهر در برهه هايي از تاريخ تسخير ناپذير باشد.

قابل کشتيراني بودن رود دستکند گرگر باعث مي شده تا شوشتر از نظر تجارت و بازرگاني از قطبهاي مطرح در سطح بين الملل باشد به طوري که تا قرن گذشته، جابجايي بار و مسافر از طريق کشتي در رود گرگر رواج داشته است.

استفاده از آب در ساخت محيطي براي زندگي براساس شرايط اقليمي، با ايجاد شبکه هاي زيرزميني در زير شهر کهن شوشتر، موجب بروز يکي از هوشمندانه ترين اشکال معماري شهري آبي شده است.

پل و سد شادروان، نه تنها يکي از اساسي ترين بخشهاي شبکه آبياري شوشتر، بلکه از معدود راههاي عبور از رودخانه پهناور کارون بوده که جاده شاهي نيز از همين پل عبور مي کرده است.

با توجه به اهميت سياسي و اقتصادي شوشتر و تاسيسات آبي آن، قلعه اين شهر(سلاسل)، هم مرکز کنترل اين تاسيسات بوده و هم مقر والي خوزستان به شمار مي رفته و تا قرن گذشته شوشتر به عنوان مرکز خوزستان بوده است।

http://www.jamejamonline.i

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر