۱۳۸۸ تیر ۱۰, چهارشنبه

برگ زرين ديگري از تاريخ و تمدن ايران ورق خورد

كاوش در شهر قصر شيرين
برگ زرين ديگري از تاريخ و تمدن ايران ورق خورد
کاوش هاي صورت گرفته در شهر قصرشيرين در استان کرمانشاه و کشف بخش هاي بسياري از بناها و معماري هاي کهن ايران زمين، برگ زرين ديگري را از تاريخ، تمدن و فرهنگ چندين هزار ساله اين سرزمين ورق زد و بار ديگر غرور و شعفي وصف ناشدني در دل وارثان اين تمدن در سراسر جهان ايجاد کرد.
به گزارش ايرنا، يکي از سياستگذاري هاي مثبت دولت نهم، توزيع منابع فرهنگي از جمله تامين هزينه کاوش هاي باستان شناسي در همه نقاط کشور است.


اين توزيع منابع ملي حتي شامل بخش هايي مي شود که فاصله آنها تا مرزهاي بين المللي به 2 تا 3 کيلومتر مي رسد.


درپي همين سياستگذاري ها، کاوش هايي از پانزدهم فروردين ماه سال جاري، در شهر قصرشيرين مرکز بخش مرکزي شهرستان قصرشيرين، در نزديکي مرز عراق و 166 کيلومتري غرب شهر کرمانشاه آغاز شد که به کشف عمارت يا کاخ خسرو شيرين با طول 320 و عرض 220 متر انجاميد.


از مهمترين آثار شاخص اين شهر چهارقاپي، خوش کري، کاروانسراي قصرشيرين و نهر شاه گدار است که با کشف اين عمارت تعداد اين آثار به عدد پنج مي رسد.


مدير پايگاه ميراث فرهنگي و گردشگري محور ساساني کرمانشاه و قصرشيرين در اين رابطه گفت: در شهر قصرشيرين در شهرستان قصر شيرين در استان کرمانشاه، مجموعه بناهاي تاريخي وجود دارد که شامل آتشکده هاي معروف به چهارقاپي، بناي قلعه خسرو و عمارت يا کاخ خسرو است.


"يوسف مرادي" افزود: شبکه آبرساني به طول 15 کيلومتر از روستاي سيد اياض تا قصرشيرين که آب رودخانه الوند را به قصرشيرين منتقل مي کرده است، نيز جزو اين بناهاي تاريخي است.


وي تصريح کرد که، از اين مجموعه تاکنون کاخ خسرو کاوش شده است که ابعاد آن در وضع موجود 320 در 220 متر است و با ادامه کاوش ها احتمالا افزايش مي يابد.


مرادي ادامه داد: اين کاخ بر روي سکويي بنا شده که ارتفاع آن نسبت به زمين هاي اطراف 6متر و از دو بخش رسمي (تشريفاتي) و خصوصي تشکيل شده است.


مدير پايگاه قصرشيرين با بيان اين که تاکنون کاوش ها در بخش رسمي اين بنا متمرکز بوده است، گفت: در نتيجه اين کاوش ها تالارهاي تشريفاتي شناسايي شده که پيرامون آنها با رواق هاي ستون دار محصور شده است.


مرادي افزود: ديوارهاي اين تالارها با سنگ و ملات کچ ساخته شده و پوشش سقف آن از آجر است و در زمان ساخت اين بنا، سطوح ديوارها با کچ بري هايي تزيين شده که بيشتر نقوش آن گياهي و هندسي است.


به گفته وي، تا پيش از انجام اين کاوش ها، باستان شناسان و معماران ايراني و اروپايي به تبع مورخين ايراني و عرب، اين بنا را کاخي از زمان خسروپرويز (خسرو دوم ساساني) مي دانستند اما اسناد بدست آمده از کاوش ها، پلان معماري، ساختار معماري، نوع سفال ها و آزمايش هاي انجام شده روي يافته ها، ازجمله آزمايش ترمولومينسانس نشان مي دهد که اين بنا در سده هاي نخستين اسلامي يعني دوره عباسي ساخته شده و احتمالا کاخ برون شهري بوده است.


مرادي درمورد آزمايش ترمولومينسانس گفت: اين آزمايش بر روي نمونه هاي آجري بناهاي تاريخي و بر روي مواد سوختي آنها صورت مي گيرد و به اين ترتيب مشخص مي شود که بنا متعلق به چه تاريخ و زماني است.


"حسن فاضلي نشلي" رييس پژوهشکده باستان شناسي نيز از کشف مجموعه قلعه هايي به نام يزدگرد در کاوش هاي باستان شناسي قصرشيرين خبر داد.


وي گفت: اين قلعه ها مربوط به دوره پارتها است که با کچ برهايي بي نظير و منحصر به فردي مزين شده است.


فاضلي نشلي ادامه داد: طول برخي از اين قلعه ها 15 تا 20 کيلومتر است و ديوارهايي به ارتفاع 7 متر دارد که از تاسيسات و سکونتگاه هاي پارتيان حفاظت مي کرده است.


به گفته وي، اين بناها از زير تلي از خاک بيرون آمده و تاکنون مدفون بوده است.


کشف و کاوش اين بناها و محوطه هاي تاريخي در مناطق محروم و مرزي کشور رونق اقتصادي و رشد فرهنگي مردم منطقه را به دنبال خواهد داشت و حس غرور ملي را در ميان آنان بيش از پيش تقويت خواهد کرد.


از اين رو، با توجه به روندي که در سال هاي اخير در نگاه ويژه به مناطق محروم در دولت آغاز شده است، اين اميد مي رود که به زودي در چهار گوشه ايران آثار باستاني و تاريخي ما سر از خاک بيرون آورد و مانند دژهايي در مقابل تعرض و تهاجم فرهنگي بيگانگان از فرهنگ غني و سرشار از عشق و ايمان مردم اين سرزمين به اهداف والاي انساني محافظت کند।

http://www.jamejamonline.ir/

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر